© XAVIER RIBAS - La Relève (2008)

 


La Relève (part 4). Student Reading a Book. Digital slide projection 3'14". Installation MACBA, 2014



"The moment in which the worker turns his back on work"
.
Harun Farocki [Arbeiter verlassen die Fabrik, 1995]


[En] La Relève [Half Day Shift] is the result of a artist residency at the Université de Toulouse 2 - Le Mirail during the winter of 2008. The work is made up of four parts: two photographic sequences (one of them is a digital projection), a grid of twenty photographs, and one single photograph. The central theme of the images is not the time students spend doing (casual) remunerated work, nor the time they spend doing the studying that they pay for, these days, with their earnings. Both of these form part of the same economic and institutional structure which tends to compromise the intrinsic value of knowledge and study. The images, instead, turn their attention to the space and time that exists between these two moments of production, where the transition, and in a certain way the separation, between life on the campus and life in the city takes place. These are spaces where the university and the city interconnect, or short-circuit one another. The photographs were inspired by three works which represent, as Harun Farocki says in his film Workers Leaving the Factory, the moment in which the worker turns his back on work: the film La sortie de l’usine made by the Lumière brothers in Lyon in 1895; the series of photographs Labor Anonymous taken by Walker Evans in Detroit in 1946; and Untitled Slide Sequence by Allan Sekula, made in San Diego in 1972.


---

 

[Cast] La Relève [Cambio de turno] es el resultado de una residencia artística en la Université de Toulouse 2 - Le Mirail durante el invierno de 2008. El trabajo está formado por cuatro partes: dos secuencias fotográficas (una de ellas en formato de proyección digital), una retícula de veinte fotografías y una fotografía suelta. El motivo central de las fotografías no es el tiempo del trabajo (precario) de los estudiantes, ni tampoco el tiempo del estudio que los estudiantes tienen que pagar hoy con el sueldo de su trabajo. Ambos tiempos forman hoy parte de una misma estructura económica e institucional que tiende a comprometer el valor en sí mismo del conocimiento y del estudio. Las imágenes, en cambio, dirigen su atención al espacio y al tiempo que hay entre esos dos momentos de producción, donde tiene lugar la transición, y en cierta medida la separación, entre la vida en el campus y la vida en la ciudad. Espacios éstos donde la universidad y la ciudad pueden interconectarse o, por el contrario, cortocircuitarse. Este trabajo se inspira en tres obras que representan, como dice Harun Farocki en su película, el momento en el que el trabajador da la espalda al trabajo: la película La sortie de l’usine de los hermanos Lumière realizada en el año 1895 en Lyon; la serie de fotografías Labour Anonymous de Walker Evans, realizada en 1946 en Detroit, y Untitled Slide Sequence de Allan Sekula, realizada en 1972 en San Diego.


© Xavier Ribas

 

 

---


 


La Relève (Part 1). Students Leaving the Campus

 

 

 

 


La Relève (Part 2). SB014

 

 

 

 


La Relève (Part 3). In the Courtyard

 

 

---

 

 



Papel Alpha, núm 8 (2010), p 111-127.
Ediciones Universidad de Salamanca

 

 

---

 

 




Posters by the Student Unions, Université de Toulouse 2 - Le Mirail, October 2008